Interview
Gisteren heb ik een telefonisch interview gegeven met Peter Daalder. Die namens ‘Samen voor Eindhoven’ mij een aantal vragen stelde over het tot stand komen van het jaarverslag 2014. Hieronder lees je het uiteindelijke verslag van het interview.
Jaarverslag om trots op te zijn
Het jaarverslag van Samen voor Eindhoven 2014 is verschenen in een opmerkelijk fris en eigentijds jasje. We zijn er trots op. Geen lange lappen tekst, geen onbegrijpelijke grafieken en jaarrekeningen, maar informatie van mens tot mens op de manier zoals Samen voor Eindhoven werkt. Het jaarverslag is gemaakt door HIERISERIC, het bedrijf van Eric Rooijakkers, één van de betrokken ondernemers die zich als vrijwilliger inzet voor Samen voor Eindhoven.
Betere communicatie is een meerwaarde
“De missie van HIERISERIC is: van dromen naar durven en doen. Het idee is dat mensen hun speeltuintje opnieuw ontdekken. Dat geldt voor mensen met een nieuw bedrijf maar ook voor bedrijven die een nieuwe richting willen inslaan”, zegt Eric Rooijakkers, eigenaar en naamgever van HIERISERIC, waar het jaarverslag over 2014 van Samen voor Eindhoven is geproduceerd.
Eric werkt als betrokken ondernemer in het PR-team van Samen voor Eindhoven en bedacht de vormgeving en presentatie van het jaarverslag. “Een betere communicatie betekent uiteindelijk een meerwaarde voor een bedrijf, ook voor een stichting als Samen voor Eindhoven”, aldus Eric, die graag met foto’s werkt. “Bij foto’s en gezichten kijk je in de ogen van mensen. Zij geven een antwoord op jouw vraag. Dat is in dit jaarverslag nog niet overal gelukt, voor volgend jaar moet dat nog beter.”
Naast heldere fotografie houdt Eric van duidelijkheid: quotes bij quotes, data bij data, alles goed ingedeeld in vlakken. “De kapstok van Samen voor Eindhoven is ‘Samen voor Elkaar’. Door dat consequent te gebruiken ontstaat er een eenduidig beeld dat goed laat zien wat Samen voor Eindhoven doet en wil. Ik ben daar zeer tevreden over.”
Basis identiek
Het maakt volgens Eric Rooijakkers niet uit of je voor een commerciële partij werkt of voor een stichting als Samen voor Eindhoven. “Wij gaan uit van het idee dat alle uitingen die je naar de buitenwereld maakt consequent van vorm en gevoel moeten zijn. Daarom is het belangrijk om de kern van je idee, van je boodschap helder te krijgen. Want dat is voor ons het vertrekpunt. Dat is de basis en die is identiek zowel bij grote en kleine bedrijven als bij stichtingen en verenigingen.”
Rooijakkers is Eindhovenaar, is 49 en heeft tien jaar les gegeven aan de grafische school voordat hij een winkel had in designartikelen in de Stadspoort. Hij zit nu met zijn bedrijf in de Apparatenfabriek op Strijp S, een locatie die hij bewust heeft gekozen. “Mijn werk kan overal gedaan worden, maar ik vind het belangrijk om dicht bij mensen en bedrijven te zitten met disciplines die in de follow up nodig zijn voor onze klanten. Veel van die mensen zitten letterlijk bij ons op de gang. Ik houd ervan snel te kunnen schakelen en dat is op Strijp S prima mogelijk.”