Weet je nog…
AH weet je het nog?
Overdaad schaadt
Zitten we als consument nog te wachten op weer een nieuwe supermarkt waar tot aan het plafond een grote hoeveelheid aan producten staan uitgestald, zoveel dat je echt niet meer wat je moet kiezen. Hoe gaaf zou het zijn als we het gevoel van vroeger, toen je bij de grossier op de hoek een pondje kaas of een onsje ossenworst ging halen, weer toe te passen in de huidige tijd.
Kwaliteit
Dat je bij de supermarkt weer gezien wordt als klant in plaats van een bonusnummer die de statistieken weer vult zodat zij de marketingmotor nog beter kunnen afstemmen op de zogenaamde klanten. Supermarktmensen: ga de klant weer centraal zetten en denk i.p.v. in aanbiedingen, in kwaliteit. We, de klanten, willen de lekkerste en gezondste appel en niet de goedkoopste. Graag verpakt in een papieren zakkie en ingepakt door een lachende verkoopster.
Het antwoord
De verschillende foodcourts die op een aantal plaatsen in Nederland ontstaan (STRIJP S, Markthal Rotterdam, FoodHallen Amsterdam) zijn mijns inziens het antwoord op de steeds meer groeiende vraag naar lokale kwaliteitsproducten. Op deze manier kun je als stad je ook weer gaan onderscheiden van alle andere uniforme binnensteden in NL. In Eindhoven vind je lokale Eindhovense producten die niet Amsterdam zijn te vinden. Lokale (stads) economieën zijn weerbaarder voor economische schommelingen en bevorderen de werkgelegenheid in de regio.
Het begint bij de consument, de branche volgt.
Voorbeeld van lokale grootse ideeen UrbanShopper STRIJP S